AGENDA

Hieronder vindt u een overzicht van de optredens van de Laurenscantorij. Voor concerten van het Laurens Collegium Rotterdam, ga naar www.laurenscollegiumrotterdam.nl.

Cantatedienst februari
15 februari 2015

BACH / Du wahrer Gott und Davids Sohn, BWV 23
BARBER / Agnus Dei

 

Laurenscantorij
Laurensorkest

Anneke Bliek - soprano
Victoria Cassano - alt
Arco Mandemaker - tenor
Peter Scheele - bas

Hayo Boerema - organ
Wiecher Mandemaker - dirigent

Toegang vrij, collecte na afloop

Amerikaanse toestanden
28 februari 2015

BERNSTEIN / Chichester Psalms
ADAMS / Chorus of Exiled Jews (bew. Zimmerman)
ADAMS / Chorus of Exiled Palestinians (bew. Zimmerman)
BARBER / Agnus Dei
WHITACRE / Water Night
WHITACRE / a-capella werken

Vijftig jaar na hun wereldpremière zingt de Laurenscantorij de Chichester Psalms van Leonard Bernstein (1918-1990). De jazzy passages in de Hebreeuwse psalmen spreken meteen aan, net als de meer ingetogen melodieën. Bernstein schreef het werk na een periode waarin hij had geëxperimenteerd met een componeerstijl die de twaalftoonstechniek heet. “Maar,” zo vertelde hij aan zijn biograaf, “wat eruit kwam, was niet te gebruiken. Ik heb het allemaal weggegooid en componeerde vrij snel daarna de Chichester Psalms, misschien wel de meest tonale muziek die ik ooit heb geschreven.” 

 

Op het programma staan ook enkele koordelen uit de opera The Death of Klinghoffer, een controversieel werk dat John Adams schreef naar aanleiding van de kaping van het cruiseschip Achille Lauro door Palestijnse terroristen. Op de achtergrond speelt het Joods-Palestijnse conflict een belangrijke rol. De koordelen uit dit werk zijn zo geschreven dat ze ook los van de opera kunnen worden geprogrammeerd. Adams stemde erin toe dat Bob Zimmerman de orkestpartij bewerkte voor een kleinere bezetting, speciaal voor dit concert. 

Het Agnus Dei van Samuel Barber is een van de beroemdste werken uit de Amerikaanse muziekgeschiedenis. Doet dit niet meteen een bel rinkelen, dan is het noemen van de titel Adagio for Strings waarschijnlijk genoeg. Het Agnus Dei is de koorbewerking van dit stuk. De tekst van het Agnus Dei sluit op indrukwekkende wijze aan bij de oorspronkelijke compositie voor strijkorkest.

Dit programma kwam tot stand in samenwerking met de Doelen.

Inleiding door Neil Wallace om 19.30 uur

Rotterdam Symphony Chorus
Laurenscantorij

Doelenkwartet
Hayo Boerema - orgel
Lavinia Meijer - harp
Arnold Marinissen - slagwerk
Wiecher Mandemaker - dirigent

Bestel kaarten via:

Toegang: van € 9 tot € 40
Kaartverkoop: www.dedoelen.nl - 010 2171717

Cantatedienst maart - Matthäus-Passion
29 maart 2015

BACH / Matthäus-Passion

10.30 deel I

13.30 deel II

Laurenscantorij
Laurensorkest

Robbert Overpelt - Evangelist
Nanco de Vries - Christus
Nienke Oostenrijk - sopraan
Elsbeth Gerritsen - alt
Jean-Léon Klostermann - tenor
Wiard Witholt - bas

Hayo Boerema - orgel
Wiecher Mandemaker - dirigent

Toegang vrij, collecte na afloop

Cantatedienst april
19 april 2015

BACH / Der Herr ist mein getreuer Hirt, BWV 112
SPOHR / Psalm 23 “Gott ist mein Hirt” op. 85 nr. 2

 

 

Frédérique Klooster - sopraan
Annette Vermeulen - alt
Leon van Liere - tenor
Andreas Goetze - bas

Hayo Boerema - orgel
Wiecher Mandemaker - dirigent

Toegang vrij, collecte na afloop

Leiden, Lob und Liebe
26 juni 2015

SPOHR / Drei Psalmen, Op. 85
WOLF / Sechs geistliche Lieder
MAHLER / Ich bin der Welt abhanden gekommen
BRAHMS / Neue Liebeslieder, Op. 65

Een programma met twee gezichten, maar met één bakermat: de Duits-Oostenrijkse romantiek. 

 

Voor de pauze komen vooral “Lob und Leiden” aan bod. Van Louis Spohr worden de 

Drei Psalmen op. 85 uitgevoerd. Ze zijn gezet voor dubbelkoor en solistenkwartet en tonen absoluut verwantschap met Mendelssohns bekende motetten. Dat de psalmen van Spohr veel minder bekend zijn, is onterecht. Oordeelt u zelf! De Sechs geistliche Lieder van Hugo Wolf ontstonden in 1881, een tijd waarin Wolf leed aan depressiviteit. Deze gemoedstoestand speelde ongetwijfeld een rol bij het componeren van deze liederen. De hartstocht en intensiteit zijn overrompelend en maken dat we deze werken mogen rekenen tot het beste dat de romantische koorliteratuur te bieden heeft. Rond 1901 toonzette Gustav Mahler vijf liederen van de Duitse dichter Friedrich Rückert (1788-1866). Clytus Gottwald (1925) arrangeerde dit lied voor 16-stemmig koor en deed dit op voortreffelijke wijze. 

 

Na de pauze geven we ons helemaal over aan de “Liebe”. Van Johannes Brahms voeren we de onvolprezen Neue Liebeslieder op. 65 uit voor koor, soli en piano quatre-mains. Met deze meeslepende muziek en heerlijke romantische teksten storten wij ons met overgave in de zomer.

 

Laurenscantorij
Wiecher Mandemaker - dirigent
Annette Rogers en Andrew Clark - piano quatre-mains

Kaartverkoop volgt later

WINKELWAGEN
Leeg
NIEUWSBRIEF
Meld u aan voor de nieuwsbrief.

TEKSTGROOTTE